The Other side of the wind (Orson Welles - 1970/2018)

Rubrique consacrée au cinéma et aux films tournés avant 1980.

Modérateurs : cinephage, Karras, Rockatansky

Melmoth
G.I. Joe
Messages : 6134
Inscription : 12 avr. 03, 01:41

The Other side of the wind (Orson Welles - 1970/2018)

Message par Melmoth »

En complément de ce topic : http://www.dvdclassik.com/forum/viewtopic.php?t=18308, j'en ouvre un autre dans la section appropriée tant cette nouvelle me parait de la plus haute importance !

Aujourd'hui, Libération a écrit :Orson Welles libéré
Un Orson Welles inédit arrivera sur les écrans l'an prochain. The other side of the wind, tourné en 1976 avec l'acteur John Huston, n'avait pu être diffusé jusqu'alors pour raisons juridiques. Le film enfin disponible évoque les dernières 24 heures de Jake Hannaford, réalisateur sur le retour.

Bloqué jusqu'à aujourd'hui pour des problèmes de droits, l'un des films inachevés de Welles (soi disant le plus achevés des films inachevés de Welles avec The Deep) arriverait donc bientot sur nos écrans. Une nouvelle évidemment fabuleuse pour tous les amateurs du Maître !
The other side of the wind applique à la vie d'un cinéaste le procédé narratif de Citizen Kane avec dans le rôle du cinéaste John Huston himself et un casting impressionant : http://us.imdb.com/title/tt0069049/ (mais probablement fait d'apparitions amicales plus que de réelles participations de tous les noms cités)

Quelqu'un aurait-il des informations supplémentaires sur cette sortie ?
Image
Alcatel
fétichiste du collant
Messages : 4912
Inscription : 10 janv. 05, 17:45
Localisation : Lyon

Message par Alcatel »

:shock:
Image Image
1970-2005: un artiste à la recherche de l'équilibre dans sa Force...
Avatar de l’utilisateur
John Anderton
Vintage
Messages : 7661
Inscription : 15 avr. 03, 14:32
Localisation : A bord de l'Orca, au large d'Amity

Message par John Anderton »

Je suis curieux de voir, j'avoue... :)
Avatar de l’utilisateur
k-chan
squatteur
Messages : 14287
Inscription : 16 avr. 05, 05:22
Localisation : on the road again.

Message par k-chan »

Le montage est de qui ? Le sait on ?? Le film avait-il déjà pris forme avant d'être bloqué ?
C'est dingue.

Je ne sais pas si vous êtes au courant, j'avais lu une fois dans un magazine "Brazil", un article sur un de ses projets qui n'a pas aboutit, et dont des travaux ont été découvert. Il s'agissait ni plus ni moins d'un Batman :shock: .
Orson Welles dans sa Batmobile... :lol:
Avatar de l’utilisateur
Mister Zob
Jake Blu
Messages : 6430
Inscription : 12 avr. 03, 23:34
Last.fm
Contact :

Message par Mister Zob »

k-chan a écrit :Je ne sais pas si vous êtes au courant, j'avais lu une fois dans un magazine "Brazil", un article sur un de c'est projet qui n'a pas aboutit, et dont des travaux ont été découvert. Il s'agissait ni plus ni moins d'un Batman :shock:
Oh purée, je viens d'avoir la vision d'un gros Orson Welles boudiné dans son costume de chauve-souris et en train dire à des malfrats qu'il est sur le point de corriger : "J'aime pas trop les voleurs et les fils de putes" :lol:
Abronsius
Producteur Exécutif
Messages : 7321
Inscription : 23 oct. 04, 12:29
Contact :

Message par Abronsius »

Orson welles dans sa batmobile, c'est un cadavre exquis...
Avatar de l’utilisateur
Ouf Je Respire
Charles Foster Kane
Messages : 25906
Inscription : 15 avr. 03, 14:22
Localisation : Forêt d'Orléans

Message par Ouf Je Respire »

je vais mourir de joie.
Spoiler (cliquez pour afficher)
Image
« Toutes choses sont dites déjà ; mais comme personne n’écoute, il faut toujours recommencer. » André Gide
Melmoth
G.I. Joe
Messages : 6134
Inscription : 12 avr. 03, 01:41

Message par Melmoth »

k-chan a écrit :Le montage est de qui ? Le sait on ?? Le film avait-il déjà pris forme avant d'être bloqué ?
C'est dingue.
Il me semble avoir lu que le film était quasiment pret oui (m'enfin avec Welles c'est difficile à dire...).

On peut espérer qu'Oja Kodar aura aidé à respecter le film voulu par Welles.
Image
Melmoth
G.I. Joe
Messages : 6134
Inscription : 12 avr. 03, 01:41

Message par Melmoth »

Bon bah, on l'a toujours pas vu arriver mais il semblerait que ça bouge à nouveau :
MastersOfCinema.org a écrit :On Friday 30 March, at the Florida Film Festival, Peter Bogdanovich announced that the final paperwork regarding the completion (that is, completion-hypothesis) of Orson Welles' late film The Other Side of the Wind has been signed, with US premium-cable network Showtime presumably taking part in the financing. A Wellesnet source was told by Bogdanovich that the first step in the process, naturally enough, will be taking inventory of all of the footage shot — but never fully assembled — by Welles from the late '60s, on through the '70s.

Godspeed to all involved in this endeavor which, taking into account an editing schema that anyone acquainted with Welles' work must understand remains, to a certain extent, truly inimitable, will ideally provide the world with a close approximation of the great film Welles had intended.
Image
angel with dirty face
Six RIP Under
Messages : 4656
Inscription : 7 mars 07, 22:23

Message par angel with dirty face »

Quand je lis le nom du réalisateur de The Last Picture Show lié à cette entreprise, je deviens plutôt sceptique. Je me demande si une telle entreprise est une bonne idée et si elle sert vraiment le film inachevé de Orson Welles ou tout simplement un Peter Bogdanovich en panne depuis quelques années...
Melmoth
G.I. Joe
Messages : 6134
Inscription : 12 avr. 03, 01:41

Message par Melmoth »

angel with dirty face a écrit :Quand je lis le nom du réalisateur de The Last Picture Show lié à cette entreprise, je deviens plutôt sceptique. Je me demande si une telle entreprise est une bonne idée et si elle sert vraiment le film inachevé de Orson Welles ou tout simplement un Peter Bogdanovich en panne depuis quelques années...
Bogdanovich est loin d'être illégitime en ce qui concerne le travail de Welles.
Image
angel with dirty face
Six RIP Under
Messages : 4656
Inscription : 7 mars 07, 22:23

Message par angel with dirty face »

Melmoth a écrit :Bogdanovich est loin d'être illégitime en ce qui concerne le travail de Welles.
Certes, j'aime beaucoup son bouquin d'entretiens avec Orson Welles "Moi, Orson Welles".
Concernant The Other Side Of The Wind, si le résultat c'est comme Don Quijote (1992), perso ça ne me fait pas vibrer.
J'ai juste l'impression que Bogdanovich exploite le filon... Peut-être que je me trompe, du moins je le souhaite comme ça fera un document de plus pour les cinéphiles :wink: .
bruce randylan
Mogul
Messages : 11658
Inscription : 21 sept. 04, 16:57
Localisation : lost in time and lost in space

Message par bruce randylan »

Si le reste du film est du niveau des 2 extraits qu'on trouve sur youtube, c'est vraiment la fête ( le montage renvoie 24 et Tony Scott à étudiants bossant sur le projet de fin d'année )
http://www.youtube.com/watch?v=LRN9lbuLv2M :D
"celui qui n'est pas occupé à naître est occupé à mourir"
7swans
Nuits de Sheen...
Messages : 7694
Inscription : 17 févr. 06, 18:50

Re: The other side of the wind (Orson Welles, 1972)

Message par 7swans »

Peter Bogdanovich a écrit :The Other Side of the Wind is Orson Welles only unrealized film project that could possibly be completed without the great man himself. There are many arguments to support this hope. But my goal would be to work with everybody who worked on the picture, Oja Kodar, and anybody who was around a lot. Frank Marshall was there for quite a while, so I would ask them what they all remember, and we would all pool our memories of what Orson had in mind. The idea would be to try and get as close as we can to what Orson had in mind, following the script and following notes that he made, and things he said to Oja about writing the script, and things he might have said to me. There’s a certain rhythm (in the film) that he obviously had in mind, and we’d try to get to that kind of rhythm, depending on the scene and also depending on the things we know about Orson.
Historique :

1966 – Orson Welles writes a script The Sacred Beasts, about a young bullfighter and an older film director who follows him around Spain and “admires” him. Ironically, Welles envisioned shooting this film very quickly.

August, 1970 – Shooting begins on The Other Side of the Wind in Hollywood. The script has now morphed into the story of an aging film director who is making his “comeback” movie. In place of a bullfighter, the director is now enamored with a handsome young man, whom he first encounters off the coast of Mexico. When the boy is attempting a “faked” suicide, Hannaford not only rescues him, but proceeds to cast him as the lead in his upcoming movie.

1971 – Acting as his own producer, Welles continues shooting wherever and whenever he has enough money to continue. He hasn’t yet decided who will play the 70-year old film director, himself or John Huston.

1972 – While editing the initial footage of The Other Side of the Wind in Paris, Welles begins working on a personal essay film, F For Fake.

January, 1974 – Shooting resumes in Arizona for three months. Welles has finally decided to give the role of Jake Hannaford to his old friend and colleague, John Huston who joins the company for six weeks of intense work at a house Welles has rented in Carefree, a luxurious new housing development in the desert, outside of Phoenix.

March, 1975 – Orson Welles presents two sequences from The Other Side of the Wind at his AFI life achievement award. Ironically, the film “experts” at the AFI attempted to veto Welles idea to show this footage, and he has to threaten them with not appearing in order to get the clips shown.

1976 – Principal photography is basically completed, but Welles becomes involved in a bitter legal dispute with his Iranian partners over ownership rights to the film. This dispute will effectively keep the picture from being completed during Welles lifetime. However, Welles continues to work on the editing of the film during the final nine years before his death in 1985.

1985 – Orson Welles dies unexpectedly on October 10. Oja Kodar inherits the rights to all of the many Welles movie projects that were still in progress. Kodar, with the help of Gary Graver and Peter Bogdanovich, attempts to find new backers who will “buy out” the Iranian backers and allow the film to be completed. None of the major (or even minor) Hollywood studios show any interest in funding the project.

August, 2002 – Oja Kodar reaches a deal with Showtime to finance the completion of The Other Side of the Wind, but the deal falls apart when Beatrice Welles claims she has the right to “approve” any such deal. Thomas White, Beatrice Welles representative says at the time: “Under the law, Beatrice stands in the shoes of Orson Welles in all matters that would have been his to decide. She controls the estate and protects her father and won’t do anything that she knows he wouldn’t have approved of. Therefore, the only way this project can go forward is with her blessing.” Ironically, in his will, Welles clearly states that anyone who attempts to interfere with Oja’s rights to his films would be completely disinherited. Why this provision has never been brought up in U.S. courts remains a mystery.

March, 2007 – A new Showtime deal is reached, which apparently placates Beatrice Welles with a substantial payment. Peter Bogdanovich announces that work can finally go forward on completing The Other Side of the Wind.

April, 2008 – Peter Bogdanovich films the opening of the Los Angeles vault where Oja Kodar has kept the rough-cut and other related material for The Other Side of the Wind.

June, 2008 – Showtime sets up an editing suite in Los Angeles, to begin the preliminary logging in work for all of The Other Side of the Wind footage. Tim King is the Showtime executive in charge of post-production. Sasha Welles, a nephew to Oja Kodar, is also working on the project as an assistant editor.

Dec. 2008 – After six months of work, Showtime puts the editing on “hold,” due to an unspecified complication. One possibility is that the negative is still unavailable for inspection in the Paris film vault where it is being held by French Officials. There is reportedly over ten hours of negative footage in the Paris vault, making access to it vital to properly complete the project.

February, 2009 – Peter Boganovich and Frank Marshall tell Variety the project is still viable. Marshall says: “Showtime is willing to pay for it, but they want to make sure the materials are there. The negative is in a lab in Paris, but we can’t get the estates together to get us into the lab to confirm that the negative is in good shape.”
Bogdanovich says: “It’s going to happen in the next month or so. We’re aiming for Cannes (in 2010). Everybody wants it to happen. It’s film history. It will be something for it to finally be seen after all these years.”

- Source : http://www.wellesnet.com/

Croisons les doigts!
Comme les Notting Hillbillies : "Missing...Presumed Having a Good Time (on Letterboxd : https://letterboxd.com/ishenryfool/)"
Avatar de l’utilisateur
AtCloseRange
Mémé Lenchon
Messages : 25415
Inscription : 21 nov. 05, 00:41

Re:

Message par AtCloseRange »

bruce randylan a écrit :Si le reste du film est du niveau des 2 extraits qu'on trouve sur youtube, c'est vraiment la fête ( le montage renvoie 24 et Tony Scott à étudiants bossant sur le projet de fin d'année )
http://www.youtube.com/watch?v=LRN9lbuLv2M :D
J'ai trouvé la première scène insupportable (quant au montage :roll: ).
Par contre, la deuxième est assez fascinante.
Répondre